«Іноземці» поза законом

Придбати автівку в Євросоюзі стало не так уже і складно. Імпортні машини потрапляють до нас переважно напівлегальними шляхами. Їхні власники ризикують потрапити під величезні штрафні санкції. Однак це не зменшує попит на дешеві європейські автомобілі. А які ризики через це для вітчизняних автомобілістів?

Кількість автомобілів з іноземними номерами на українських дорогах щодня лише зростає. Це важко не помітити зокрема у Кременчуці. Литовські чи польські номери все частіше зустрічаються у транспортному потоці. І це не дуже добре для наших автомобілістів.
Приблизно два місяці тому в центрі Кременчука сталася ДТП, у якій постраждали дві автівки – одна з вітчизняними номерами, а інша, AUDI 100, з литовськими. Водій машини з іноземними номерами, як винуватець ДТП, має покрити збитки за страховим полісом. Але постраждалий досі не отримав компенсацію. І, швидше за все, не отримає, говорять деякі автовласники, які стикалися з подібними випадками.

«Зелена карта» може перетворитися на червону

Для того, щоб завезти автівку в Україну, потрібно придбати страховий поліс. Це вимога митників на кордоні. Тож той, хто має намір його перетнути, повинен придбати «Зелену карту» – обов’язкове страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів на території країн-учасниць міжнародної системи Green Card. Страхові компанії, в яких можна придбати поліс «Зелена карта», мають відшкодовувати витрати, пов’язані із завдаванням шкоди транспортному засобу, іншому майну, життю і здоров’ю третіх осіб унаслідок ДТП. Гарантом страхових виплат за «Зеленою картою» в Україні виступає Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ).
Це теоретично. Але є нюанси. Для того, щоб мати уявлення про ці нюанси, треба знати, як завозять такі машини.
Схема дуже проста: в Інтернеті можна знайти чи не з десяток контор, які пропонують пригнати авто з ЄС без розмитнення, а відповідно, і без відчутних витрат на це розмитнення.
Ціни у наших сусідів дійсно казкові: буквально за тисячу-півтори євро можна придбати цілком пристойний автомобіль випуску кінця 1990-х років. В Україні така машина буде коштувати мінімум утричі, а то і вчетверо дорожче. Якщо ж мати три-чотири тисячі євро, то можна розраховувати на машину середини 2000-х років. Тут усе, звичайно, залежить від класу автівки.
Послуги перевізників обійдуться у тисячу євро. За ці гроші представники фірми підбирають машину, після чого її реєструють на місцеву фірму, а потім переганяють в Україну і передають покупцю. Права власності на таку машину він не матиме, але представники фірми запевняють, що увесь пакет документів для експлуатації автівки в Україні вони надають. Покупця, зокрема, можуть зробити представником тієї фірми, тож він їздитиме начебто на «службовій» машині.
Інший спосіб, у який завозять такі машини в Україну, теж доволі простий. Машину реєструють на якусь уявну фірму в Литві, потім шукають перевізника, який за певну суму перетинає на ній кордон і вже тут передає покупцю. Найкраще переїжджати кордон на таких автівках через Молдову і Росію, говорять знавці.
Так ось, перевізник може оформити «Зелену карту» на найменший строк – 15 діб. На більше йому просто непотрібно. Коштує це
200-300 гривень. Тож якщо термін страхування скінчився, то для постраждалого в ДТП «Зелена карта» автоматично перетворюється на червону, оскільки він нічого не отримає.
Хоча в одній із міських страхових компаній «Віснику Кременчука» розповіли, що водії автівок з іноземними номерами стали частіше купувати і українські страхування. І компанії виплачували збитки у разі ДТП. Тут проблем немає.

Поліція не орієнтована на іноземні автівки

Про це повідомили у прес-службі Кременчуцької патрульної поліції. Автівки з польськими чи литовськими номерами можуть зупинити, якщо вони порушують правила дорожнього руху, як і усі інші. У таких випадках поліцейські можуть вимагати пред’явлення страхування. І то, якщо скоєно ДТП. Якщо ж страхування немає, то на водія накладають штраф – від 425 (на перший раз) до 850 гривень. На сьогоднішній день це не такі вже й великі суми. Але ж ДТП трапляються не кожного дня. Тож без страхування можна їздити роками, звичайно, на свій страх і ризик.
Однак, керуючи таким автомобілем, потрібно бути готовим до спілкування з правоохоронцями. В YouTube є безліч відео, як автолюбитель доводить правоохоронцям, що має право їздити на машині з іноземними номерами. Причому в багатьох випадках представники МВС відпускають таких водіїв.

Митників не бояться

За офіційними даними, в Україну ввезено близько 700 тисяч не розмитнених автомобілів. А насправді, говорять, у кілька разів більше. Кілька тисяч осіло й у Кременчуці. У нашому місті нерідко можна побачити навіть таксі з литовськими номерами. І ніхто не пред’являє їм претензії.
А між тим за порушення терміну перебування в Україні на автівки з іноземними номерами передбачаються штрафні санкції. Стаття 481 Митного кодексу регламентує: якщо тимчасове ввезення авто прострочене на три дні, то водію машини «світить» попередження або 850 гривень штрафу. Але що означає ця сума для порушника, коли він зекономив на купівлі машини, скажімо 5 тисяч доларів (десь 130 тисяч гривень)?
Однак якщо протягом року водія знову зловлять на вищезазначеному правопорушенні, то штраф буде вже 5,1 тисячі гривень. У таку ж саму суму обійдеться перевищення термінів тимчасового ввезення на 3-10 днів. Якщо ж прострочення більше, ніж на 10 діб, штраф складе вже 17 тисяч гривень.
Але найбільша жахачка від фіскалів – 485-та стаття Митного кодексу. Її застосовують, коли встановлено факти використання автівки, що перебуває у митному режимі «тимчасове ввезення».
Якщо водієві «шиють» цю статтю, то штраф може скласти 300% від несплаченої суми митних платежів. Але тут є дуже суттєвий нюанс: із початку року в Україні діє заборона на ввезення автомобілів, старших 2010 року. Тобто автівку, скажімо 2006 року, ніхто не розмитнить. Тому невідомо, як будуть стягувати штраф за машину 1999 року, зареєстровану в Польщі, адже розмитнити її неможливо.
Якщо ж автомобіль, що ввезений в Україну, не доставляють до митних органів для розмитнення, людину, що його ввезла, можуть оштрафувати на 8,5 тисячі гривень.
До речі, деякі фірми, що переганяють в Україну «польські» та «литовські» машини, одразу попереджають своїх клієнтів, щоб вони готували саме ці 8,5 тисячі гривень. Мовляв, просто заплатіть цей штраф і катайтеся собі далі.
Утім, і тут є нюанс. Митник не має права просто так зупинити автівку на дорозі й перевірити її на предмет порушення митного законодавства. Для того, щоб пересвідчитися у такому порушенні, машину треба доставити на майданчик митниці – на вулицю Ярмаркову. А хто її туди доставить? У поліції немає таких повноважень. Якщо водій скаже, що не хоче туди їхати, то змусити його ніхто не зможе.
До того ж, говорять, що на нашій митниці немає реєстру таких автомобілів. Він є лише у Полтаві – як в обласному центрі. Тож звіряти у Кременчуці машину з іноземними номерами просто немає з чим. А у поліції, як згадувалося вище, орієнтування на такі автівки немає. До того ж кременчуцькі автомобілісти підозрюють, що самі поліцейські їздять на таких легковиках.
Ось і виходить замкнене коло, розірвати яке ніхто не наважується.

Суди почали штрафувати

Вищий адміністративний суд України виніс перше остаточне рішення щодо водія автомобіля з іноземними номерами. Водієві призначили штраф у 420 тисяч гривень, а машину конфіскували.
Суди у цій справі пройшли всі судові інстанції, а значить, остаточне рішення можна вважати прецедентом, на який будуть орієнтуватися й інші судді.
Згідно з матеріалами справи, 17 березня 2015 року громадянин Азербайджану ввіз на територію України автомобіль Ford Tourneo в режимі тимчасового ввезення до одного року. Через рік було встановлено, що цим автомобілем керував громадянин України. У нього була довіреність на право використання транспортного засобу на території України.
Вищий суд ухвалив, що громадянин України зобов’язаний сплатити 420 тисяч гривень – 300% від несплаченої суми митних платежів.
«Закон прямо не забороняє їзду на автомобілі з іноземною реєстрацією, але всі схеми ввезення таких транспортних засобів є сірими», – розповідає адвокат Максим Лазарєв.
«Останнім часом з’явилася катастрофічна судова практика щодо власників таких автівок. Наприклад, у рішенні Київського апеляційного адміністративного суду штраф за таке порушення становив 1,682 мільйона гривень
(300% необхідних до сплати в законному порядку митних платежів)», – додав адвокат.
Автівку з іноземними номерами ввозять на територію України у кілька способів: це роблять нерезиденти (іноземні громадяни) або такі послуги надають іноземні юридичні особи. При цьому рух більшості таких автівок не відслідковують і не контролюють правоохоронні та митні органи України.

 

Все по темі: митниця  нерозмитнені авто  поліція  штраф 

Карта депутатів
Банер
Банер
Громадський бюджет
15 Грудня, 2017 П’ятниця
14 Грудня, 2017 Четвер
13 Грудня, 2017 Середа
більше новин