Нова українська школа у Кременчуці

Діти, які у першу чергу самостійні та активні. А вже потім слухняні. Уроки, де не сварять і не кричать. Учителі, які починають учити по-новому. Учні, які вже у 9-му класі вирішили, ким стануть у майбутньому. Це неповний перелік змін, які є або можуть з’явитися у кременчуцьких школах найближчим часом.

Уже п’ять місяців два перші класи – 1-Б і 1-В у КНВК №30 (колишня назва – Кременчуцький ліцей інформаційних технологій №30 імені Н. М. Шевченко) пілотують проект «Нова українська школа».

«Досягненнях цих першачків не гірші, ніж у дітей із двох інших перших класів, які навчаються за традиційною системою, – розповідає про пілотні класи заступник директора з навчально-виховної роботи КНВК №30 Юлія Цюпка. – До того ж ці учні значно самостійніші, активніші, сміливіше висловлюють свої думки та легко спілкуються один з одним».

Можна припустити, що саме на таких першачків у подальшому розрахована освітня реформа у середній та старшій школі. Адже передбачається, що вже у 9-му класі учні вирішуватимуть, ким за професією стануть у майбутньому.

Фото надане КНВК №30

Перший клас: замість слухняності – самостійність

Самостійність, автономність та незалежність мислення, упевненість у собі, уміння співпрацювати та здоровий спосіб життя з дитинства – такі риси формують у дітей із першого класу в КНВК №30 у рамках пілотного проекту «Нова українська школа». Тут відсутня класно-урочна система. Навчальні заняття організовані як «міні-уроки», які переходять в активну діяльність дітей у малих групах. Учитель на свій розсуд використовує навчальний час. При цьому залучає дітей до активних самостійних дій, постійно змінює види діяльності, навчає через гру. Робить це задля кращого засвоєння дітьми матеріалу, зацікавленості та уникнення перевтоми. Наприклад, слухати пояснення вчителя або переглядати відео першачки можуть, розмістившись на великому теплому килимі посеред класної кімнати. А далі самостійно сідають за парти і виконують завдання. Навчання відбувається через гру. Діти працюють у парах та групах, навчаються співпрацювати, досягати поставленої мети. Парти – мобільні, одномісні. І стоять не рядами, а у групах по чотири. «Раніше вчитель передавав знання, працюючи біля дошки. Тепер, крім передавання знань, він працює на рівні очей дитини, підсаджується до неї, – розповідає Юлія Цюпка, – формує дитячу спільноту, розвиває ключові навички для життя, сприяє формуванню позитивної самооцінки».

Кожний тиждень і, відповідно, день у пілотників тематичний. Крім звичайних уроків, є інтегрований курс «Я досліджую світ». У ньому поєднані різні навчальні предмети, аби у дітей формувалася цілісна картина світу.

Оцінювання немає. Учитель не вказує на помилки, а наголошує на правильному. «Про себе» виставляє індекси очікуваних результатів. Їх періодично надає батькам. Це інформація про те, що засвоїла дитина. Дітей не порівнюють між собою, тут аналізують індивідуальний поступ учня.

Не лише уроки

Тривалість занять визначає вчитель. «У першому класі урок не повинен бути довший ніж 35 хвилин. Якщо діти втомилися, стали неуважні, учитель або змінює вид діяльності, або проводить «Час гри», аби дати дітям можливість відпочити, порухатися», – розповідає заступник директора КНВК №30. У цих першачків щодня є обов’язкова прогулянка на свіжому повітрі після 2-го уроку.

Кожний день розпочинається з «Ранкової зустрічі». Діти зручно розташовуються по колу на подушечках на килимі, вітаються, бажають один одному гарного дня, дізнаються про тему тижня, тему дня, визначають завдання на день, налаштовуються на роботу. «Роль ранкової зустрічі – створити позитивну атмосферу в учнівському колективі на весь навчальний день», – пояснює Юлія Цюпка.

Місце комфорту

У кожній класній кімнаті є декілька зон – осередків. Крім ігрового, це ще й математичний, бібліотечний, мистецький, особистих речей, релаксу. Є відкриті шафи з підписаними поличками для кожного учня. Тут дитина зберігає усе своє шкільне приладдя, самостійно готується до уроку. На стінах класної кімнати – роботи учнів та фото. У зоні релаксу – ємності з насінням, каштанами, піском. Є навіть парта для усамітнення дитини. У коридорі – невисокі шафи-роздягальні для зберігання верхнього одягу та особистих речей.

Сучасні меблі, одномісні парти, фліпчарти, проектори, екрани, ноутбуки, а також необхідні для роздруковування роздаткового матеріалу ламінатори та БФП (принтер, сканер, ксерокс), набір сучасного дидактичного матеріалу, килимки КНВК №30 для двох пілотних класів отримав за кошти міського бюджету.

До речі, нові навчальні посібники для кожної дитини – безкоштовні. Розраховують, що після впровадження реформи, а це з вересня 2018 року, такими посібниками будуть забезпечені усі першокласники країни.

Батьки і вчителі

У пілотних класах КНВК №30 учителі разом з учнями та батьками утворюють партнерство. Батьки беруть участь у шкільному житті, співпрацюють з учителем.

Що ж до самих учителів, то опановувати та впроваджувати нові методики доволі непросто, розповідає заступник директора КНВК №30. Наразі передбачене обов’язкове навчання для всіх учителів, які навчатимуть учнів перших класів та учителів іноземної мови, які викладатимуть у перших класах у 2018/19 навчальному році.

Ким хочу бути: вирішити у 9-му класі

Апробацію профільної школи для учнів 10-11 класів хочуть почати вже з вересня 2018 року. Тобто, раніше у старших класах природничий, гуманітарний або математичний напрямок навчання були досить умовними. А саме, за рахунок додавання кількох годин на профільні предмети. Після того, як почне діяти реформа, такі предмети вивчатимуть більш поглиблено. Відповідно, учень уже 9-го класу матиме визначитися, ЗНО з яких предметів складатиме у випускному класі. Та на яку спеціальність до університету вступатиме.

Зараз 1748 кременчуцьких 9-класників разом із батьками, вчителями та психологами обирають, які профільні предмети будуть вивчати. Тут враховують і бажання дитини, і її здібності та нахили. Адже не всі підлітки у 15 років уже знають і розуміють, ким хочуть бути у житті. «Це дуже важко для тих, хто не визначився. А таких 80-90 %. І батькам, і дітям важко. Тож ми не дуже підганяємо. Є час подумати», – розповідає заступник директора департаменту освіти – начальник управління Валерій Лобода.

«Для учнів, які будуть продовжувати навчання у 10-х класах закладів загальної середньої освіти профілі формуватимуть відповідно до того, які предмети потрібні для вступу до вищих навчальних закладів, – пояснює Валерій Лобода. – Із них учні матимуть по 6-8 уроків на тиждень». Інші навчальні предмети вивчатимуть меншу кількість годин. Або вже з наступного року їх можуть об’єднати в інтегровані курси. Такі курси не даватимуть глибоких знань, але формуватимуть загальне уявлення.

22 предмети – це неправильно

«Усі розуміють, що вивчати 22 предмети – неправильно. На мою думку, якщо ти щось робиш, то маєш робити досконало. Але у теперішніх обставинах це неможливо», – пояснює такі зміни в освіті заступник міністра освіти Павло Хобзей в інтерв’ю «Нової української школи».
Передбачають, що завдяки вивченню предметів на профільному рівні знизиться потреба в репетиторах. Бо необхідні для ЗНО предмети учні поглиблено вивчатимуть у школі.

Проте за якими саме профілями навчатимуться кременчужани, поки невідомо. Що саме чекатиме на нинішніх кременчуцьких 9-класників – мають визначитися до кінця цього навчального року. Загалом реформа профільної школи розрахована на п’ять років, пояснює Валерій Лобода. Наразі розглядають різні варіанти її впровадження. Який саме діятиме – визначить МОН.

Поки не вирішили

Поки незрозуміло, і в яких школах навчатимуться старшокласники. За словами Павла Хобзея, у містах простіше зробити профільні заклади – один природничий, інший – гуманітарний і так далі. Так легше забезпечити матеріально-технічну базу. Або школа повинна мати достатню кількість учнів для 3-4 паралельних класів, щоб старшокласники могли обрати у школі потрібний їм предмет для поглибленого вивчення.

Тож чи доводитиметься у 10-му класі переходити в іншу школу і, можливо, їздити на навчання через усе місто, або ж у кожному мікрорайоні буде заклад з усіма профілями – поки невідомо.

Повністю профільна школа почне діяти з 2027 року (або якщо будуть гроші, стандарти і сприятливі умови, за словами заступника міністра освіти – у 2023 році). Допоки передбачається широке пілотування проекту, до якого мають залучити десятки шкіл по всій Україні. «Тоді нам буде легше готувати курси для трирічної профільної школи (10-12 класи – авт.). Якщо ж курси залишаться в малій кількості шкіл, тоді це не та дорога, якою треба йти», – зазначає Павло Хобзей.

Фізика, хімія, біологія, географія – один предмет

Інтегровані курси з 2018 року не будуть обов’язковими. Поки школи самі обиратимуть, чи брати участь у пілотуванні.

Сам же інтегрований курс – це об’єднання декількох предметів в один. Замість того, щоб мати по одній годині з різних предметів, будуть три години з інтегрованого курсу.

Для учнів природничого профілю у такий курс об’єднають літературу та історію. Для учнів гуманітарного спрямування – фізику, хімію, біологію та географію.

Завдяки такому підходу, на думку розробників, в учнів має сформуватися цілісна картина світу, а також розуміння проблем, з якими стикається кожна людина (наприклад, чому щеплення – це нешкідливо).

Стосовно ризиків такого навчання Павло Хобзей зазначає: «Питання в тому, що гірше, аніж є, вже не буде. Всі думають, що є високий рівень вивчення природничих наук. Немає того рівня! На жаль. І треба розуміти, за такого підходу, через багатопредметність, його бути не може».

Основна проблема, яку мають вирішити інтегровані курси, – мотивація. Тобто якщо дитина хоче у чомусь спеціалізуватися або знає, що це їй потрібно – вона буде вчити.

А ось щодо вчителів, наприклад курсу, що включає хімію, фізику, біологію і географію, пояснення наступне. «Ми вважаємо, що будь-який учитель, який має університетську педагогічну освіту, може це робити, бо має розуміти всі процеси краще, ніж учні 10-11 класів», – зазначив заступник міністра освіти.

Все по темі: діти  навчання  освіта 

Карта транспорту
Гранатова толокаГромадський бюджет
3 Липня, 2020 П’ятниця
11 Червня, 2020 Четвер
4 Червня, 2020 Четвер
29 Травня, 2020 П’ятниця
23 Квітня, 2020 Четвер
8 Квітня, 2020 Середа
7 Квітня, 2020 Вівторок
6 Квітня, 2020 Понеділок
більше новин