Випаровується метал: найгарячіша планета здивувала вчених божевільним рекордом

Температура на Кельті-9b становить 4 000°С, а атмосфера містить пари заліза і титану.

Американські вчені зафіксували рекордну температуру на Кельті-9b, яка є найгарячішою з усіх відомих планет. У майбутньому використані тут методи дослідження можуть бути задіяні для виявлення форм життя в інших місцях Всесвіту.

Спостереження дослідників лише доповнили раніше відомі екстремальні умови, що виявлені на планетах, розташованих далеко за межами Сонячної системи, повідомляє The Guardian.

Кевін Хенг, професор Бернського університету та співавтор останньої роботи, сказав: «Температура настільки божевільна, що, хоч це планета, вона має атмосферу зірки. Головний урок тут полягає в тому, що ми не можемо просто, як раніше, дивитися на Сонячну систему. Тут дійсно відбуваються дивні речі».

Планета, названа Kelt-9b, була відкрита в минулому році американцями. Вона знаходиться на відстані близько 650 світлових років від Землі в сузір’ї Лебедя. Надзвичайно гаряча планета приблизно в 30 разів ближче до своєї зірки, ніж Земля до сонця, а сама зірка також вдвічі гарячіша, ніж сонце. В результаті, температура на Кельті-9b досягає 4000°С на гарячому боці. Це більше, ніж у багатьох зірок, але менше температури найвідомішої зірки, Сонця (6000°С).

Завдяки своїй близькості до зірки, планета робить коло орбітою кожні 36 годин, не обертаючись навколо своєї осі. Це означає, що постійний денний час з одного боку та ніч на іншому створють екстремальні коливання температури. Тим не менш, температура нічного боку, ймовірно, становить близько 2000°С.

Детальні вимірювання орбіти свідчать про те, що планета є газоподібною, переважно з водню, можливо, з невеликим твердим ядром. Останні спостереження, опубліковані в Nature, першими розкривають склад атмосфери планети.

Команда використовувала Національний телескоп Galileo в Ла-Пальмі, що на Канарських островах, аби спостерігати планету саме так, як вона рухалася перед її зіркою. Виявляючи крихітну частку світла зірки, яка фільтрує атмосферу планети, астрономи змогли виявити компоненти в атмосфері і показали, що вони містять пари заліза і титан. Це вперше, коли метали були виявлені на планетах за межами Сонячної системи.

У майбутньому ті самі методи можуть бути використані для виявлення форм життя в інших місцях Всесвіту.

«Неважливо, чи спробуємо ми виявити титан, кисень або якусь дивну молекулу, що свідчить про життя, – сказав Хенг. – Ці гарячі планети є випробувальним майданчиком для прийомів, які ми використовуватимемо, коли в найближчі роки з’являться дійсно цікаві планети».

Карта депутатів